Supervisietraject (individueel of in groep)

Situering

Leidinggevenden in het onderwijs hebben een complexe en veelzijdige opdracht. Een systematisch leer- en begeleidingstraject is daarom geen overbodige luxe. Supervisie met collegaís uit andere scholen in een veilige leeromgeving biedt eigen kansen om tot integrerend leren te komen. Het verkennen van concrete ervaringen, van jezelf en van de anderen via reflectie en gesprek brengt je tot nieuwe inzichten. Vanuit (h)erkenning groeit wederzijdse ondersteuning. Supervisie maakt persoonlijke en professionele groei mogelijk. Het geeft je meer zicht op de verschillende aspecten van je taak, op je eigen functioneren en op de salesiaanse inkleuring ervan.


Opzet

Supervisie is een reflectie- en gespreksmethodiek die persoonlijke en professionele groei mogelijk maakt en die maximaal aansluit bij jouw leervragen en specifieke context. In een veilige leeromgeving krijg je de kans om vanuit de door jou gekozen leerdoelen tot integrerend leren te komen. Door stil te staan bij verschillende aspecten van je taak en je eigen functioneren, door het toetsen aan ervaringen van anderen en aan relevante kaders en door het verkennen van nieuwe perspectieven en handelingsstrategieŽn word je uitgedaagd tot groei en verandering. In een groepssupervisie ligt een sterker accent op het leren aan elkaar. In een persoonlijk traject is meer ruimte om werk te maken van je persoonlijke leerdoelen en voor begeleiding op maat.

Van de deelnemers wordt verwacht dat ze bereid zijn te reflecteren over hun eigen functioneren en ervaringen, dat zij loyaal deelnemen aan het gesprek en dat zij openstaan voor verheldering en respectvolle feedback.


Programma (individueel/groep)

Aanzet (1 moment/dag)
Gerichte kennismaking met elkaar, het programma,†de methode, verwachtingen ...
Introductie rond het leren aan ervaring en de supervisiemethodiek.

Supervisiemomenten(aantal momenten/halve dagen)
Gedurende†anderhalf uur komt ťťn casus (telkens een deelnemer bij groepssupervisie)†uitdrukkelijk aan bod met zijn of haar ervaringen en werkzorgen. Dit wordt zo voorbereid, gestructureerd en begeleid dat niet enkel degene die een werkverslag inbrengt leert, maar alle aanwezigen in geval van een groepssupervisie.

Afronding (1 moment/dag)
Balans opmaken en voorzet om met hardnekkige werkzorgen aan de slag te gaan.

Doelgroep

Mensen met een leidinggevende functie (directie of middenkader). Je wil verder werken aan je professionele ontwikkeling. Je kiest zelf de aanpak: individueel of in groep.

Data en locatie

Af te spreken met de kandidaat/kandidaten.

Info en inschrijven

Je kan inschrijven via het online inschrijvingsformulierInschrijven

Don Bosco Vorming & Animatie
Don Boscolaan 15
3050† Oud-Heverlee

Tel† 016/47 91 24

vormingenanimatie(at)donbosco.be