Thema

Jaarboek 2011

Thema

Niet langer investeren in de opvoedende relatie betekent zoveel als de jongeren in de steek laten. Nadenken over deze relatie is geen vrijblijvende uitdaging die we naar believen ook aan de kant kunnen schuiven. De kern van het salesiaanse project en,† wat nog belangrijker is, het geluk van de jongere zelf staat op het spel. De druk om (liefst meetbare) resultaten te bereiken via opvoeding kan ons blind maken voor de eigen vragen en noden van de jongere. De angst om grenzen te overschrijden, kan ons dusdanig verlammen dat we ons niet meer wagen aan de warme vertrouwvolle pedagogische relaties waar Don Bosco zijn leven lang voor gepleit heeft.

Wat zijn de mogelijkheden en de beperkingen van pedagogische relaties? Hoe kunnen we ze vandaag concreet vormgeven? Waar ligt de verantwoordelijkheid van de opvoeder? Wat is een goede balans tussen afstand en nabijheid? Tegen welke maatschappelijke tendensen moeten we ons afzetten en hoe doen we dat?

Dit boek bundelt een aantal artikels die een kader bieden om met deze vragen om te gaan en een aantal concrete getuigenissen over het aangaan van pedagogische relaties in de praktijk. Moge het een stimulans en bron van inspiratie zijn om, in het spoor van Don Bosco, met jongeren op weg te blijven gaan.†

terug naar overzicht



Inhoud

Voordoen in dialoog. Aandacht voor een kwaliteitsvolle pedagogische relatie

Inhoud

Het was opnieuw een bewuste keuze om in dit jaarboek zowel theoretici als veldwerkers aan bod te laten komen. Dit heeft geleid tot een rijke verscheidenheid aan artikelen:

  • Rik Biesmans
    Don Boscoís omgang met jongeren: praktijk en oriŽntaties

  • Katrien Kuti
    Reflecties over opvoeden op tram 5

  • Jean Marie Petitclerc
    Zonder vertrouwen geen opvoeding

  • Jean Marie Petitclerc
    Niet voorbijgaan aan lastige tieners. Interview met Jean Marie Petitclerc

  • Caroline Vancraeyveldt, Sanne Van Craeyevelt, Karine Verschueren en Hilde Colpin
    Preventie van gedragsproblemen op school: inzetten op de leerkracht-kindrelatie

  • Kathleen De Goignies
    Leren in dialoog is een proces Ö een getuigenis

  • Roger Burggraeve
    Hart, hoofd en ziel van de pedagogische relatie in de geest van Don Bosco

  • Dominique Voesten-Gerritsen
    Samen koeien kleuren ...

††††††††

terug naar overzicht

Bestellen

Voordoen in dialoog. Aandacht voor een kwaliteitsvolle pedagogische relatie

Technische gegevens

Formaat: 16 x 24 cm
Bladzijden: 176
Gedrukt op Bioset 90 gr
Kaft: vierkleurendruk
Kostprijs: Ä 14
Verschijningsdatum: december 2011

Bestellen

Online via het bestelformulier

of via
Don Bosco Vorming & Animatie
Don Boscolaan 15
3050† Oud-Heverlee

Tel† 016/47 91 24

vormingenanimatie(at)donbosco.be

terug naar overzicht